«Держава у смартфоні»: що потрібно знати перед запуском?

Один із найбільш амбітних проектів у сфері адміністративних послуг за останні роки – це, безумовно, держава у смартфоні. Хоча, перш ніж перейти до втілення майбутніх планів, завжди варто розібратись у ситуації, яка є на даний момент.

 


Автор: Василь Сегін, спеціаліст відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних послуг для населення
Програми «U-LEAD з Європою», для Укрінформу

 

Системне впровадження реформи у сфері адміністративних послуг активізувалось у 2012 році, після прийняття відповідного Закону (Закон України Про адміністративні послуги, Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 32, ст.409). З 2015 року вона тісно переплелася з процесами децентралізації в країні. Громади отримали достатньо повноважень (реєстрація місця проживання, нерухомості, бізнесу тощо) і ресурсів для належного задоволення потреб населення в адміністративних послугах. Попри те, що відкриття ЦНАП для громад (крім міст обласного значення) є добровільним, вони зацікавились даною можливістю, оскільки адміністративні послуги є дуже затребуваною формою взаємодії громадян з органами влади.

Результатом реформи адміністративних послуг є високий рівень задоволення відвідувачів ЦНАП органів місцевого самоврядування, зокрема, 91% відвідувачів у великих містах, позитивно оцінюють його роботу. Зовсім інша ситуація спостерігається у ЦНАП районних державних адміністрацій. Такі ЦНАП часто створюються лише на папері (через вимогу закону), але за якістю послуг не дотягують до належного рівня.

 

 

Також варто взяти до уваги, що наразі лише 5% населення користувалися адмінпослугами онлайн. Тому дуже важливо, щоб при новому етапі реформування цієї сфери (і зокрема, розвитку онлайн послуг) не постраждав фізичний доступ до послуг, адже такі послуги залишатимуться затребуваними ще тривалий час і для багатьох груп населення.

 

 

Підтвердженням важливості фізичних послуг також є кількість консультацій, що надається у ЦНАП. За результатами проведеного нами моніторингу перших відкритих Програмою «U-LEAD з Європою» ЦНАП, зі 100 відвідувачів близько 40 приходять за консультацією. При цьому, в ЦНАП є достатня кількість друкованих матеріалів, на сайтах ОМС є достатньо інформації про послуги, а консультацію можна отримати в телефонному режимі чи онлайн.

Досить репрезентативним в даному контексті можуть бути і банківські послуги, адже один з банків, що має сучасну систему онлайн обслуговування продовжує утримувати найбільшу мережу відділень по всій Україні. Тобто, бізнес розуміє, що фізичний доступ до послуг залишається дуже важливим.

Підписані Укази Президента України (Указ Президента України Про деякі заходи щодо поліпшення доступу фізичних та юридичних осіб до електронних послуг від 29 липня 2019 року №558/2019, а також Указ Президента України Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг від 4 вересня 2019 року №647/2019) дають чітко зрозуміти, що тема якості адміністративних послуг є пріоритетною для Президента України та його команди.

Загалом помітно, що команда Володимира Зеленського приділяє увагу проблематиці сфери адміністративних послуг. Водночас, щодо онлайн послуг наявні досить амбітні цілі, а щодо фізичного доступу до адміністративних послуг конкретики значно менше. Хоча і тут можна виділити позитивні плани, а саме:

  • навести лад із функціонуванням національних електронних інформаційних ресурсів;
  • врегулювати питання плати за надання адміністративних послуг;
  • спростити процедури надання та отримання публічних послуг;
  • перейти на декларативний принцип реєстрації місця проживання;
  • розбудувати мережу ЦНАП ОМС та скасувати обов’язкове утворення ЦНАП РДА;
  • передати ОМС повноважень для надання окремих адміністративних послуг (реєстрація актів цивільного стану, реєстрація транспортних засобів, видача посвідчень водія, державна реєстрація земельної ділянки, надання соціальних послуг).

Хоча очевидно, що проблем є значно більше, і детально з викликами, які існують у сфері адміністративних послуг можна ознайомитись у аналізі, підготовленому експертами Програми «U-LEAD з Європою» (Проблеми законодавства і практики у сфері надання адміністративних послуг).

Отже, безпосереднє отримання адміністративних послуг через смартфон – довгострокова перспектива для більшості населення. А от децентралізація та мережа ЦНАП дають швидкі результати вже сьогодні. Спроможні громади – це запорука успішної держави, а належні ЦНАП – ключ до задоволених «сервісною державою» громадян.

Сервісна держава повинна будуватись відповідно до потреб громадян. Органи місцевого самоврядування є найближчими до населення і саме вони найкраще розуміють ці потреби. Щоб ефективно «служити» громадянам кожен орган влади повинен якісно виконувати свою роль. Центральна влада – створити якісні умови для зручного надання адміністративних послуг (прості процедури), а органи місцевого самоврядування – надавати адміністративні послуги у зручній для громадян формі (онлайн та офлайн).

За останніми даними, в Україні планується створення близько 1400 ОТГ. Належні ЦНАП повинні функціонувати в кожній спроможній ОТГ. Зараз же в Україні функціонує 806 ЦНАП і багато з них важко назвати належними. При цьому, інституційної та фінансової підтримки держави для підсилення розбудови мережі ЦНАП не вистачає, тому долучаються проекти міжнародної технічної допомоги.

Свій внесок у розбудову мережі належних ЦНАП робить і Програма «U-LEAD з Європою». Ми очікуємо, що відкриття всіх запланованих Програмою ЦНАП стане важливою умовою для забезпечення надання якісних та доступних адміністративних послуг всім мешканцям України.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
06.11.2019 - 15:36 | Переглядів: 3742
Author list 3a4834510393345f4feee84037cbc2be

Автор: Василь Сегін

Теги:

ЦНАП

Джерело:

Укрінформ

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

29 травня 2020

Як завершити дві реформи і запустити ефективну систему місцевого самоврядування

Як завершити дві реформи і запустити ефективну...

Якщо місцеві вибори відбудуться у визначений Конституцією термін, українці обиратимуть представників у органи...

28 травня 2020

Незадоволення перспективними планами: у Мінрегіоні відреагували на позицію Асоціації ОТГ

Незадоволення перспективними планами: у...

Асоціація об’єднаних територіальних громад запустила «Марафон захисту громад» і навіть планує провести акцію під...

28 травня 2020

Основний етап реформи адміністративно-територіального устрою завершується, - Олексій Чернишов

Основний етап реформи...

27 травня Уряд затвердив перспективні плани формування територій громад Одеської, Запорізької та Львівської областей....

28 травня 2020

Три основні проблеми з місцевими виборами за версією голови ЦВК

Три основні проблеми з місцевими виборами за...

25 жовтня в Україні мають відбутися місцеві вибори. На цей час для їхнього проведення є кілька перешкод. Про це в...

28 травня 2020

Поводження з відходами: практика Шумської громади

Поводження з відходами: практика Шумської громади

Шумська об'єднана громада, що на Тернопільщині, утворена у 2015 році. До її складу увійшли 18 сільських рад, де...